PROGRAMY
Fundacja Impact jest pionierką w projektowaniu i realizacji długoterminowych programów dla profesjonlistów_ek kultury w obszarze audience development. Pierwszy program został zrealizowany w 2010 roku w Warszawie, a potem w kolejnych polskich miastach (i regionach): w Gdańsku, Lublinie i w Łodzi. W każdym z nich brało udział 10-15 organizacji/instytucji kultury, które wzięły udział w otwartym naborze, a potem przeszły przez proces selekcji.
Na każdy z programów złożyły się szkolenia, warsztaty, wsparcie indywidualnych procesów zmiany oraz praca indywidualna praca uczestników_czek z mentorami_kami.
Każdy z programów był solidnie ewaluowany co było dla nas ważną lekcją do projektowania kolejnych. Na bazie zdobytego doświadczenia powstawały kolejne, w tym także: pierwsze programy dedykowane Europejskim Stolicom Kultury.
Jeśli chcesz wiedzieć jak pracujemy i co robimy z Europejskimi Stolicami Kultury - przejdź do podstrony ESK.
A jeśli rozważasz zrealizowanie programu podnoszącego kompetencje profesjonalistów_ek w swoim mieście, to skontaktuj się z nami bezpośrednio. Każdy z nich jest nieco inny - wszystko zależy od tego, czego potrzebujecie.
Na każdy z programów złożyły się szkolenia, warsztaty, wsparcie indywidualnych procesów zmiany oraz praca indywidualna praca uczestników_czek z mentorami_kami.
Każdy z programów był solidnie ewaluowany co było dla nas ważną lekcją do projektowania kolejnych. Na bazie zdobytego doświadczenia powstawały kolejne, w tym także: pierwsze programy dedykowane Europejskim Stolicom Kultury.
Jeśli chcesz wiedzieć jak pracujemy i co robimy z Europejskimi Stolicami Kultury - przejdź do podstrony ESK.
A jeśli rozważasz zrealizowanie programu podnoszącego kompetencje profesjonalistów_ek w swoim mieście, to skontaktuj się z nami bezpośrednio. Każdy z nich jest nieco inny - wszystko zależy od tego, czego potrzebujecie.
WARSZTATY
Warsztatujemy i szkolimy w różnych obszarach: od wprowadzenia do koncepcji audience development, poprzez planowanie strategiczne, segmentację i badania publiczności, budowanie zaangażowania publiczności, komunikację z publicznością po projektowanie wszystkich działań organizacji/instytucji kultury dostępnych dla wszystkich publiczności. To ostatnie nazywamy A2 od połączenia audience development i accessibility (ang. dostępność). Jak chcesz dowiedzieć się więcej na ten temat, to kliknij na A2 w menu tej strony.
Nasze szkolenia i warsztaty to nie tylko wiedza. Naszym celem zawsze jest dostarczenie zastrzyku pozytywnej energii i pakietu inspiracji, a także szansy na spojrzenie na codzienną pracę z innej perspektywy. Dzielimy się wszystkim co wiemy i umiemy, ale w związku z tym, że pracujemy z profesjonalistami_tkami, przede wszystkim tworzymy przestrzeń do wymiany, wzajemnego uczenia się i czerpania z doświadczenia.
Dziś ciężko jest stwierdzić ile warsztatów i szkoleń przeprowadziliśmy_łyśmy. Setki, tysiące?... I choć nigdy nie chodziło nam o ilość, a raczej o jakość, to właśnie ilość pozwala na ciągłe podnoszenie jakości. To co umiemy jest sumą doświadczeń własnych i wielu tysięcy profesjonalistów_tek, których mieliśmy_łaśmy szczęcie poznać po drodze.
Jedno co pozostaje w nas niezmienne to… ciekawość, entuzjazm oraz podchodzenie do każdego nowego wyzwania tak, jakbyśmy robili_ły to po raz pierwszy. Zawsze odrabiamy “pracę domową”. Tak solidnie jak to tylko możliwe.
Jeśli więc chcesz pracować z nami, to daj się poznać - daj nam znać na czym Tobie/Wam zależy, a my zaczniemy projektować…
Nasze szkolenia i warsztaty to nie tylko wiedza. Naszym celem zawsze jest dostarczenie zastrzyku pozytywnej energii i pakietu inspiracji, a także szansy na spojrzenie na codzienną pracę z innej perspektywy. Dzielimy się wszystkim co wiemy i umiemy, ale w związku z tym, że pracujemy z profesjonalistami_tkami, przede wszystkim tworzymy przestrzeń do wymiany, wzajemnego uczenia się i czerpania z doświadczenia.
Dziś ciężko jest stwierdzić ile warsztatów i szkoleń przeprowadziliśmy_łyśmy. Setki, tysiące?... I choć nigdy nie chodziło nam o ilość, a raczej o jakość, to właśnie ilość pozwala na ciągłe podnoszenie jakości. To co umiemy jest sumą doświadczeń własnych i wielu tysięcy profesjonalistów_tek, których mieliśmy_łaśmy szczęcie poznać po drodze.
Jedno co pozostaje w nas niezmienne to… ciekawość, entuzjazm oraz podchodzenie do każdego nowego wyzwania tak, jakbyśmy robili_ły to po raz pierwszy. Zawsze odrabiamy “pracę domową”. Tak solidnie jak to tylko możliwe.
Jeśli więc chcesz pracować z nami, to daj się poznać - daj nam znać na czym Tobie/Wam zależy, a my zaczniemy projektować…
AUDIENCE.LAB
AUDIENCE.lab to autorski i jednocześnie sztandarowy format warsztatowy Fundacji Impact.
AUDIENCE.LAB w bezpiecznych (wręcz laboratoryjnych warunkach) daje możliwość na praktyczne przetestowanie tego jak programować działania z myślą o odbiorcach_czyniach i ich potrzebach. Nie zgadywać, uzupełniać wiedzę… Czyli: rozmawiając z publicznością. Ten niecodzienny format warsztatowy pozwala więc na doświadczenie pryncypiów audience development na żywo, w praktyce, w dialogu z prawdziwymi ludźmi tj. publicznością (lub potencjalną publicznością).
Praca warsztatowa zwykle podzielona jest na etapy: POZNANIE - PROJEKTOWANIE - KOMUNIKOWANIE - TESTOWANIE - PODSUMOWANIE. AUDIENCE.LAB ma więcej niż jeden schemat pracy - wszystko zależy od konkretnej potrzeby. Oryginalnie dwudniowy i prowadzony na żywo, bywa też krótszy oraz w formie on-line lub też hybrydowej. To co jest niezmienne, to oparcie pracy na prawdziwych ludziach, a nie “papierowych”, warsztatowych personach.
To warsztat, który trudno jest opisać, za to wszystko staje się jasne jak się bierze w nim udział. To zawsze dobre doświadczenie.*
* A przynajmniej mówią tak wszyscy_tkie ci i te, którzy brali_ły w nim udział (Nie, nie przechwalamy się. Mamy na to dowody :))
AUDIENCE.LAB w bezpiecznych (wręcz laboratoryjnych warunkach) daje możliwość na praktyczne przetestowanie tego jak programować działania z myślą o odbiorcach_czyniach i ich potrzebach. Nie zgadywać, uzupełniać wiedzę… Czyli: rozmawiając z publicznością. Ten niecodzienny format warsztatowy pozwala więc na doświadczenie pryncypiów audience development na żywo, w praktyce, w dialogu z prawdziwymi ludźmi tj. publicznością (lub potencjalną publicznością).
Praca warsztatowa zwykle podzielona jest na etapy: POZNANIE - PROJEKTOWANIE - KOMUNIKOWANIE - TESTOWANIE - PODSUMOWANIE. AUDIENCE.LAB ma więcej niż jeden schemat pracy - wszystko zależy od konkretnej potrzeby. Oryginalnie dwudniowy i prowadzony na żywo, bywa też krótszy oraz w formie on-line lub też hybrydowej. To co jest niezmienne, to oparcie pracy na prawdziwych ludziach, a nie “papierowych”, warsztatowych personach.
To warsztat, który trudno jest opisać, za to wszystko staje się jasne jak się bierze w nim udział. To zawsze dobre doświadczenie.*
* A przynajmniej mówią tak wszyscy_tkie ci i te, którzy brali_ły w nim udział (Nie, nie przechwalamy się. Mamy na to dowody :))
PROCESY
Na przestrzeni lat przeprowadziliśmy_łyśmy długoterminowe procesy dla pojedynczych organizacji/instytucji kultury. Nadal je robimy, ale podchodzimy do nich coraz ostrożniej…
Wspomagamy organizacje/instytucje kultury w wypracowywaniu strategii w oparciu o wartości i marzenia i z publicznością w sercu wszystkich działań. To praca procesowa wsparta solidną diagnozą, badaniami publiczności, wypracowaniem narzędzi w oparciu o współpracę i pracę warsztatową. Każdy z procesów jest zaprojektowany na miarę, ale w oparciu o wszystkie nasze wcześniejsze doświadczenia.
Nie wyliczamy w tym miejscu konkretnych instytucji, z którymi pracowaliśmy_łyśmy, bo traktujemy każdy z procesów indywidualnie i intymnie. Możemy jedynie powiedzieć, że pracowaliśmy_łyśmy z organizacjami/instytucjami reprezentującymi różne branże kultury, zarówno z tymi dużymi, jak i niewielkimi, z tymi z wielkich miast i z maleńkich miejscowości, zarówno w Polsce, jak i w Europie. Wszystkie są dla nas tak samo ważne.
Jeśli jesteście zainteresowani_ne zaprojektowaniem i przeprowadzeniem takiego procesu w organizacji/instytucji, to skontaktujcie się z nami bezpośredni. Musimy jednak uprzedzić, że jakkolwiek zawsze chętnie pomożemy, to niekoniecznie podejmiemy się prowadzenia procesu. Wszystko zależy od poziomu Waszego zaangażowania tzn. od tego, czy jesteście w stanie wskazać osobę/zespół, który stale będzie z nami współpracował i zajmie się wewnętrzną koordynacją procesu. Nie jesteśmy w stanie zrobić tego sami_me!
Wspomagamy organizacje/instytucje kultury w wypracowywaniu strategii w oparciu o wartości i marzenia i z publicznością w sercu wszystkich działań. To praca procesowa wsparta solidną diagnozą, badaniami publiczności, wypracowaniem narzędzi w oparciu o współpracę i pracę warsztatową. Każdy z procesów jest zaprojektowany na miarę, ale w oparciu o wszystkie nasze wcześniejsze doświadczenia.
Nie wyliczamy w tym miejscu konkretnych instytucji, z którymi pracowaliśmy_łyśmy, bo traktujemy każdy z procesów indywidualnie i intymnie. Możemy jedynie powiedzieć, że pracowaliśmy_łyśmy z organizacjami/instytucjami reprezentującymi różne branże kultury, zarówno z tymi dużymi, jak i niewielkimi, z tymi z wielkich miast i z maleńkich miejscowości, zarówno w Polsce, jak i w Europie. Wszystkie są dla nas tak samo ważne.
Jeśli jesteście zainteresowani_ne zaprojektowaniem i przeprowadzeniem takiego procesu w organizacji/instytucji, to skontaktujcie się z nami bezpośredni. Musimy jednak uprzedzić, że jakkolwiek zawsze chętnie pomożemy, to niekoniecznie podejmiemy się prowadzenia procesu. Wszystko zależy od poziomu Waszego zaangażowania tzn. od tego, czy jesteście w stanie wskazać osobę/zespół, który stale będzie z nami współpracował i zajmie się wewnętrzną koordynacją procesu. Nie jesteśmy w stanie zrobić tego sami_me!
BADANIA PUBLICZNOŚCI
Poznanie publiczności jest kluczowym elementem procesu audience development.
Pomagamy zarówno w planowaniu, jak i prowadzeniu badań publiczności. Mamy szczęście pracować z genialnymi badaczami_czkami, którzy_re oprócz ogromnej wiedzy mają też otwarte głowy i lubią eksperymentować wciąż poszukując nowych narzędzi.
Wszystko po to, żeby nie tylko zdobyć odpowiedzi na postawione pytania, ale zapewnić jak najelpsze doświadczenie uczestniczącej w badaniu publiczności.
Często też traktujemy badania publiczności jako rozwiązanie z kategorii “wiele w jednym”, a często wręcz: “przyjemne z pożytecznym” :)
Na przykład facylitujemy projektowanie i wspieramy instytucje/organizacje w samodzielnym prowadzeniu badań publiczności. W ten sposób nie tylko są źródłem wiedzy o publiczności, ale także wpływają na wewnętrzną integrację i wzmacniają proces audience development od środka - rozpoczynając wspólną rozmowę i namysł nt. publiczności i jej potrzeb.
Projektowanie, czy też współprojektowane przez nas narzędzia często są też integralną częścią projektów artystycznych czy edukacyjnych. Stają się metodą na nawiązanie lub pogłębienie relacji z publicznością.
Pomagamy zarówno w planowaniu, jak i prowadzeniu badań publiczności. Mamy szczęście pracować z genialnymi badaczami_czkami, którzy_re oprócz ogromnej wiedzy mają też otwarte głowy i lubią eksperymentować wciąż poszukując nowych narzędzi.
Wszystko po to, żeby nie tylko zdobyć odpowiedzi na postawione pytania, ale zapewnić jak najelpsze doświadczenie uczestniczącej w badaniu publiczności.
Często też traktujemy badania publiczności jako rozwiązanie z kategorii “wiele w jednym”, a często wręcz: “przyjemne z pożytecznym” :)
Na przykład facylitujemy projektowanie i wspieramy instytucje/organizacje w samodzielnym prowadzeniu badań publiczności. W ten sposób nie tylko są źródłem wiedzy o publiczności, ale także wpływają na wewnętrzną integrację i wzmacniają proces audience development od środka - rozpoczynając wspólną rozmowę i namysł nt. publiczności i jej potrzeb.
Projektowanie, czy też współprojektowane przez nas narzędzia często są też integralną częścią projektów artystycznych czy edukacyjnych. Stają się metodą na nawiązanie lub pogłębienie relacji z publicznością.
WIĘCEJ
PUBLIKACJE
Mamy na koncie kilka publikacji książkowych (zarówno po polsku, jak i po angielsku). Nasze publikacje były pierwszymi w Polsce na temat koncepcji audience development.
Wspólnie z Magazynem Purpose stworzyliśmy_łyśmy też dwa wydania w całości poświęcone audience development. Można znaleźć tam teksty napisane zarówno przez osoby z naszego zespołu, autorstwa osób reprezentujących organizacje, z którymi mieliśmy_łyśmy okazję współpracować, jak i dziennikarzy_rki branżowe. To mieszanka narzędzi, wywiadów, refleksji oraz tzw. dobrych praktyk.
Budowanie publiczności, Magazyn Purpose nr. 78, grudzień 2013. Dostępny pod linkiem: https://purpose.com.pl/numery_archiwalne/mag-nr_78/
Budowanie publiczności w praktyce, Magazyn Purpose nr. 81, grudzień 2016. Dostępny pod linkiem: https://purpose.com.pl/numery_archiwalne/mag-nr_81/
Chętnie (i dość regularnie) piszemy też na zaproszenie innych. Czasem praktycznie, a czasem naukowo.
O wszystkich nowych publikacjach będziemy informować na bieżąco w naszej CZYTELNI.
Nasza ostatnia publikacja jest dostępna jedynie w języku angielskim. Jest ona podsumowaniem pierwszych kilku lat współpracy z Europejską Stolicą Kultury Kaunas 2022. Znalazły się w niej zarówno teksty dot. procesów i działań pojedynczych organizacji (przykłady oraz wskazówki i narzędzia przydatne w ich prowadzeniu), jak i artykuły odnoszące się do audience development w kontekście Europejskich Stolic Kultury, a także w kontekście dostępności. Chcesz poczytać?
"The audience is the source of happiness. Audience Development in the context of European Capitals of Culture.".
EDUKACJA
Jako, że w naszym zespole są akademicy_czki, wiele z nas stale (i gościnnie też) prowadzi zajęcia na uczelniach - zarówno w Polsce, jak i zagranicą.
Natomiast jako Fundacja stale współpracujemy z Instytutem Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego (IKP UW). To właśnie IKP w 2014 roku po raz pierwszy wprowadził do programu studiów koncepcję audience development.
Od lat też współpracujemy z IKP oraz Instytutem Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w ramach Studiów Podyplomowych Pedagogika Teatru, gdzie w ramach zajęć pt. Planowanie Projektu staramy się pokazywać projekt w szerszym kontekście długoterminowego procesu strategicznego i pracy z publicznością.
Głównym powodem naszego zaangażowania w ten projekt są niesamowici ludzie, z którymi mamy okazję spędzać cały semestr każdego roku.
Mamy na koncie kilka publikacji książkowych (zarówno po polsku, jak i po angielsku). Nasze publikacje były pierwszymi w Polsce na temat koncepcji audience development.
Wspólnie z Magazynem Purpose stworzyliśmy_łyśmy też dwa wydania w całości poświęcone audience development. Można znaleźć tam teksty napisane zarówno przez osoby z naszego zespołu, autorstwa osób reprezentujących organizacje, z którymi mieliśmy_łyśmy okazję współpracować, jak i dziennikarzy_rki branżowe. To mieszanka narzędzi, wywiadów, refleksji oraz tzw. dobrych praktyk.
Budowanie publiczności, Magazyn Purpose nr. 78, grudzień 2013. Dostępny pod linkiem: https://purpose.com.pl/numery_archiwalne/mag-nr_78/
Budowanie publiczności w praktyce, Magazyn Purpose nr. 81, grudzień 2016. Dostępny pod linkiem: https://purpose.com.pl/numery_archiwalne/mag-nr_81/
Chętnie (i dość regularnie) piszemy też na zaproszenie innych. Czasem praktycznie, a czasem naukowo.
O wszystkich nowych publikacjach będziemy informować na bieżąco w naszej CZYTELNI.
Nasza ostatnia publikacja jest dostępna jedynie w języku angielskim. Jest ona podsumowaniem pierwszych kilku lat współpracy z Europejską Stolicą Kultury Kaunas 2022. Znalazły się w niej zarówno teksty dot. procesów i działań pojedynczych organizacji (przykłady oraz wskazówki i narzędzia przydatne w ich prowadzeniu), jak i artykuły odnoszące się do audience development w kontekście Europejskich Stolic Kultury, a także w kontekście dostępności. Chcesz poczytać?
"The audience is the source of happiness. Audience Development in the context of European Capitals of Culture.".
EDUKACJA
Jako, że w naszym zespole są akademicy_czki, wiele z nas stale (i gościnnie też) prowadzi zajęcia na uczelniach - zarówno w Polsce, jak i zagranicą.
Natomiast jako Fundacja stale współpracujemy z Instytutem Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego (IKP UW). To właśnie IKP w 2014 roku po raz pierwszy wprowadził do programu studiów koncepcję audience development.
Od lat też współpracujemy z IKP oraz Instytutem Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w ramach Studiów Podyplomowych Pedagogika Teatru, gdzie w ramach zajęć pt. Planowanie Projektu staramy się pokazywać projekt w szerszym kontekście długoterminowego procesu strategicznego i pracy z publicznością.
Głównym powodem naszego zaangażowania w ten projekt są niesamowici ludzie, z którymi mamy okazję spędzać cały semestr każdego roku.